Dagens bilder

9 juli

Dellikälven

Söndagskväll den 9 juli gick jag från Hästskoforsen (Laisälven) över till Dellikälven och fortsatte sedan upp till Storfallet. Målet var en speciell djupström där jag förra året såg ett par stora öringar vaka. Jag startade sent, cirka halv sex på kvällen, så det blev inte så mycket tid till att fiska på uppvägen.

Vattenståndet var något högt men fullt fiskbart. Vattnet var dock ganska kallt. I den grunda, strida älven såg jag inte till några vak på uppvägen.

Strandängarna är nu som vackrast med tiotusentals smörboll och midsommarblomster. Längs Dellikälven finns det ganska gott om rosenrot och den är på väg att börja blomma. Längs älven syntes inga spår efter stöveltramp. Troligen var jag först att gå utefter älven i år.

Framme vid öringströmmen stannade jag och spanade efter vak. Efter en stund kom en grann öring och vakade alldeles intill land. Jag såg också några vak längre ut. Vädret var halvklart med en del solsken. Jag såg några ljusa dagsländor som flöt förbi och bestämde mig för att prova med en ljusgul imitation. Vattnet i Dellikälven är mycket klart och öringarna är mycket skygga. Den stora öringen skrämde jag troligen iväg med de första kasten. Öringen längre ut lyckades jag få att hugga en gång men krokningen misslyckades, och därmed var det slutvakat för kvällen.

Det blev ingen fisk den här kvällen men naturupplevelsen var väl värd besväret. Istället för fisk blev det till att värma en burk Bullens pilsnerkorv. Det smakade gott det också.

På hemvägen kom en älgko och betade helt lugnt på andra sidan älven. Jag satt länge och tittade på den utan att den upptäckte mig. Tyvärr var det för mörkt för att kunna ta några bilder på älgen.

P0002801m.jpg (25792 bytes)
Dellikälven cirka två kilometer uppströms älvmötet.
The Dellik River about two kilometer from the mouth at the Lais River.

P0002803m.jpg (23057 bytes)
Rosenrot på väg i blom.

P0002809m.jpg (39580 bytes)
Så här års finns det knappast något vackrare än blommande strandängar.
The meadows along the Dellik River are full of flowers.

P0002823m.jpg (25738 bytes)
Storfallet.
The waterfall Storfallet at the Dellik River.

P0002828m.jpg (32632 bytes)
Strax före Storfallet bildar Skorombäckens utlopp i Dellikälven detta vackra vattenfall.
The outlet of the stream Skorombacken forms a beautiful waterfall. The Dellik River downstream the waterfall Storfallet.

P0002831m.jpg (33963 bytes)
Kaffe och Bullens pilsnerkorv duger också som kvällsmat. I bakgrunden syns Lillfallet. Klockan är strax före 11 på natten men sommarnatten är så här ljus.
Coffee and sausage for supper is not so bad. The time is 11 in the evening but it is still daylight.